Popmusiikki ja vaatetus

Eräs suurimmista muutoksista, joita popmusiikin suosioon nouseminen on tuonut mukanaan, ovat sen kulttuuriset vaikutukset. Varsinkin teini-ikäiset ja monet nuoremmat fanit seuraavat heidän lempiartisteja hyvinkin uskollisesti. Tämä johtaa usein siihen, että heiltä imetään paljon vaikutteita. Muoti ja popmusiikki kulkevat kaikki käsi kädessä. Vaikka sitä myös usein vähätellään, on popmusiikin vaikutus vaatetukseen ja muodin kehittymiseen on paljon suurempi, kuin monet ihmiset antavat ymmärtää. Eräät viime aikojen suurimmista trendeistä erityisesti muodin parissa on saanut vaikutteita musiikista ja mediasta.

Muusikot trendien luojina

Monet muusikot ovat huomanneet, että heidän käyttäytymisensä vaikuttaa suoraan ihmisten käyttäytymiseen, josta he ovat usein alkaneet ottamaan hyötyä. Artistit ovat julkaisseet omia tuotemerkkejä, kuten hajuvesiä, kelloja, vaatteita ja monia muita heiSpice_Girls_(6_janv)_56dän nimeään kantavia tuotteita. Ja usein nämä tuotteet menevät kuin kuumille kiville! Nämä artistien julkaisemat tuotemerkit pärjäävät melkein poikkeuksetta hyvin ja tämän takia melkein jokainen suosittu artisti sekä julkisuuden henkilö on alkanut seuraamaan esimerkkiä.

Artisteilla on myös tapana tästä syystä pitää tarkkaa huomiota siihen, mitä he pitävät päällään. He ovat myös usein niitä ihmisiä, joiden päällä ensimmäiset muutokset vaatetuksessa tulevat näkymään. Jos jollakin artistilla näkyy tiukkoja farkkuja muutaman kuukauden ajan, on helppo arvata, että samaiset farkut tulevat olemaan myynnissä vaatekaupoissa ympäri maailman – ja usein suolaisilla hinnoilla. Monesti myös media vauhdittaa erilaisten asusteiden päätymistä uudeksi trendiksi omalla uutisoinnillaan. “Punaisen maton” asusteet ovat usein tarkan arvioinnin alla ja hyvät asusteet usein keräävät lehdistön kehuja, josta monet sitten imevät vaikutteita omiin asusteisiin.

Artistit esimerkin näyttäjinä

Koska popmusiikkia soittavat artistit näyttävät usein esimerkkiä monille nuorille, on mainossopimukset ja sponsoroinnit usein nousseet esille. Toisaalta heillä on täysi oikeus allekirjoittaa näitä sopimuksia, mutta usein on päädytty pohtimaan sitä, voivatko isot yritykset tietoisesti muokata trendejä heidän haluamaansa suuntaan tekemällä erilaisia sopimuksia artistien kanssa?

Kaiken kaikkiaan voidaan vetää johtopäätös, että popmusiikki on luonut useita erilaisia trendejä ja varsinkin artistien itsensä julkaisemat merkit ovat onnistuneet saamaan usein laajaa suosiota erityisesti nuorten parissa. Myös monet täysin arkiset trendit niin vaatetuksen kuin hiustyylin parissa on saanut alkunsa pop-artistin innoittamana.